Søstre - sommeren vi fik vores superkræfter elev

Hjem

Introduktion

Gennem kreative øvelser skal I arbejde med filmens temaer og filmsprog. Opgaverne i elevdelen formidles som udgangspunkt gennem læreren. 

Læringsmål: I opgaverne skal I arbejde frem mod at …

Foto: Angel Films

Film og forforståelse

Filmen handler om søstrene Vega og Billie, der skal på fjeldtur med deres far. På turen kommer de gennem en masse prøvelser, der lærer dem noget om dem selv og hinanden. I filmen møder de en række voksne, som er lidt sære – som de selv udtrykker det.  

I klassen 

  • Hvad tror I, det betyder at være psykisk syg?
  • Hvordan tror I, omgivelserne mærker det?
  • Kan man kan se, at en person er psykisk syg?
Foto: Angel Films

Handling

I klassen

  • Se billederne fra filmen og tal om filmens handling.
  • Genfortæl eller genopfør handlingen i en scene ud fra et billede fra filmen.
     

Individuelt

  • Tegn en scene fra filmen.
  • Skriv ned, hvad der sker i den scene, du husker bedst fra filmen.
Foto: Angel Films

Temaer

SØSKENDEFORHOLD
 

Foto: Angel Films

I klassen eller to og to 

  • Hvordan er søstrene forskellige?
  • Hvordan hjælper de hinanden på deres tur gennem skoven?
  • Er der tidspunkter, hvor søstrene er uenige?
  • Kan I huske scener fra filmen, hvor søstrene skiftevis er både stærke og svage?

Øvelse: I fællesskab skal I pakke søstrenes kufferter. Del tavlen op i to, og snak om, hvad henholdsvis Billie og Vega ville putte i deres kufferter – og skriv det på tavlen.

SKRØBELIGE VOKSNE
 

Foto: Angel Films

 I klassen eller to og to 

  • Hvad tror I, manden med panfløjten laver ude i skoven?
  • Hvad tror I, det betyder, når Vega siger, at deres mor har "sovet hele sommeren"?
  • Hvem af de voksne personer, synes du, virker syg – og hvorfor?
     

Øvelse: Se på billederne af de voksne. Er de ens på nogle punkter?
 

Filmsprog

FILMISKE VIRKEMIDLER: Lys, lyd og location 

I klassen

Tal om følgende filmiske virkemidler:

Se billeder og klip fra filmen.

  • Hvilken stemning skaber lys og farver i de forskellige billeder?
    • Hvad foregår der på billederne? Hvor er søstrene? 
  • Hvilken stemning skaber lyd og musik i de tre klip? 

 

To og to

 

  • Optag et kort videoklip, hvor I går rundt om hinanden ansigt mod ansigt.
     
  • Se klippet først med munter musik (som man selv lægger på), derefter med dyster musik.
     
  • Hvordan oplever I hinanden i klippene, når I ser klippene med forskellige musik?

 

Foto: Angel Films

DRAMATURGI: Vendepunkter 

Film er som regel bygget op omkring en start, en midte og en slutning. For eksempel:

  • Start 
    • Hvem handler filmen om, og hvad skal de?
  • Midte
    • Hvad sker der i filmen, som får turen til at handle om noget andet, der ikke kan vente?
  • Slutning
    • Hvordan kommer faren op af hullet igen?

Undervejs i historien er der en række vendepunkter, der sætter gang i filmens handling. 

Foto: Angel Films

Eksempler på vendepunkter:

  • Da faren falder i hullet.
  • Da søstrene ikke kan finde vej i skoven og må overnatte der.
  • Da de skal krydse floden.
  • Da Vega finder den opgivende elg.
  • Da Vega hænger fra klippen.
  • Da Vega finder ud af, at den gamle dame i huset ikke kan hjælpe dem.
  • Da Billie finder lighteren frem, så de kan tænde et bål, der kan holde dem varme og trygge.
  • Da de puster badedyret op og sejler ned ad floden på den 
     

Spørgsmål til vendepunkter:

I klassen eller to og to 

  1. Hvad sker der i handlingen under og efter de forskellige vendepunkter?
  2. Hvordan reagerer Billie og Vega i de forskellige situationer?
  3. Er der tidspunkter i filmen, hvor søstrene bliver hjulpet på deres tur?
  4. Er der tidspunkter, hvor søstrene møder modstand på deres tur?
Foto: Angel Films