Introduktion og formål

Opgaverne gør eleverne i stand til at sætte sig i andres sted, at kigge på andres livsbetingelser og beskrive/analysere, hvad de ser. Eleverne skal desuden beskrive, hvad lykke betyder for dem selv, og dernæst lykkelige begivenheder i deres egne liv. I forløbet arbejder de med genfortællingen som genre. 

Dansk efter 6. klassetrin 

Kompetenceområde: Fortolkning 
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Færdigheds- og vidensområder: Oplevelse og indlevelse, undersøgelse og fortolkning
 

Foto: Angel Films

Film og forforståelse

OM FILMEN

Filmen er interessant for undervisningen, da den behandler et vigtigt filosofisk emne: lykke. Idéen om lykke kan være svær at få greb om og indfange. Men filmen viser forskellige bud på, hvad lykken kan være, og den lægger dermed op til diskussion.

Filmens handling ses gennem en teenagers blik. Hendes verden og konflikter er skildret humoristisk gennem de filmiske virkemidler, så filmsproget spiller en stor rolle for stemningen i filmen.

Se afsnittet 'Film og forforståelse' under elevdelen for forforståelse.

FILMENS CREDITS

Titel: H for Happy
Originaltitel: H is for Happiness
Produktionsland og -år: Australien, 2019
Instruktion: John Sheedy
Manuskript: Lisa Hoppe, Barry Jonsberg (novelle: My Life as an Alphabet)
Længde: 98 min.
Distribution: Angel Films
Medierådet for Børn og Unges vurdering: ikke vurderet

Medvirkende:
Hovedpersonen: Daisy Axon
Bipersoner: 
Miriam Margolyes
Wesley Patten
Joel Jackson
Richard Roxburgh
Emma Booth
M.fl.

Handling

Pigen Candice får til opgave at skrive en særlig opgave. Hun skal skrive et recount – en genfortælling om noget, der er sket i hendes liv. Hver elev i klassen får tildelt et bogstav, som skal sætte genfortællingen i gang. Candice får bogstavet H. Denne opgave går hun og tænker på, mens hun også forsøger at samle familien igen efter sin søsters vuggedød.

Hendes mor har svært ved at komme sig over søsterens død, og det betyder, at hun tilbringer meget af tiden i soveværelset. Faren arbejder sig gennem tabet af søsteren. Han sidder derfor altid i kælderen og arbejder på et computerprogram. Candice har dog heldigvis lyspunkter i livet. Hun elsker at komme i skole, for hun er videbegærlig og tænker kreativt. Samtidig har hun sin rige onkel, der kan give hende oplevelser og er et lys i hendes liv. Onklen og faderen taler ikke længere sammen på grund af en forretningsidé, der ikke endte godt. Faren beskylder onklen for at have snydt ham. 

En dag får pigen en ny sidekammerat i skolen. Det er drengen Douglas. Douglas er faldet ned fra et træ og lider derfor af forestillinger om, at han kommer fra en anden dimension (som han skal forsøge at vende tilbage til). På mange måder ligner de to børn hinanden, da de begge forsøger at komme tilbage til noget, der engang var. Candice sætter sig for at redde både Douglas fra at ”tage tilbage til en anden dimension” og familien fra at være splittet. Det er det, hendes recount skal handle om.

Foto: Angel Films

Temaer

Lykke og ulykke

Candice lever et familieliv, der ikke er præget af lykke eller glæde. Forældrene har svært ved at takle hverdagen efter lillesøsterens vuggedød, og de håndterer deres sorg meget forskelligt. Moderen tilbringer meget af sin tid i soveværelset, og faderen forsøger at arbejde sig gennem sorgen. Candice ønsker at genskabe de øjeblikke, der engang var lykkelige, men det mislykkes. Moderen var engang glad for at lytte til countrymusik, og hendes største drøm var at tage til Nashville, USA. Candice laver derfor en country-inspireret aften med hjemmelavet mad, og hun inviterer familien på restaurant på morens fødselsdag. I gave har Candice købt billetter til Nashville. Hvert år på søsterens fødselsdag besøger familien hendes gravsted. Candice beslutter sig for at vende begivenheden til noget positivt ved at fejre hendes søster i stedet for at sørge. Hun tager tøj på, der signalerer det modsatte af sorg, men det gør hendes forældre bedrøvede. 

På grund af det dårlige forhold mellem onklen og faderen taler de ikke længere med hinanden. Dette vil Candice gerne lave om på. Hun kan ikke svømme, og på sin fødselsdag har hun udtænkt en plan, som hun mener, vil bringe hele familien sammen igen. Derfor skal hendes fødselsdags-picnic foregå ved havnen, hvor onklens båd ligger. Hun har også inviteret Douglas, og hun beder ham om ikke at foretage sig noget, lige meget hvad der sker. Dernæst hopper hun i vandet og synker til bunds. Her ser hun sit liv for sig. Faren og onklen hopper begge i vandet for at redde hende, men de kan ikke finde hende. Heldigvis kommer gaven fra Douglas hende til undsætning. Den oppustelige bh redder hendes liv. I et andet forsøg på at reparere faren og onklens forhold har hun bedt faren invitere hende på frokost. Hun sætter sig ved siden af ham (til hans store forbløffelse), men da onklen også dukker op og sætter sig overfor, opdager han, at han er gået i en fælde. Han bliver derfor nødt til at tale med onklen. 

Foto: Angel Films

At være anderledes 

I skolen sidder Candice på første række og følger med i timerne. Hun har meget ofte en kommentar til alt det, læreren siger, og det gør hende upopulær. De seje piger i klassen kalder hende for "SN", som betyder "Special Needs" – altså en elev med særlige udfordringer. Hendes nye klassekammerat, Douglas, undrer sig over Candice. Han lægger mærke til hendes behov for kontrol og ordentlighed. Hendes penalhus er fyldt med hendes yndlingstusser, som sidder pænt på række, og hendes skab på skolen er meget ryddeligt. Det får ham til at tro, at hun er autist. 

Candices yndlingsbeskæftigelse er at læse i ordbogen. På den måde lærer hun nye ord. Dette er også med til at gøre hende anderledes. Candice går og tror, at hun har et dårligt liv, men da hun kommer til at arbejde med klassens seje pige, opdager hun, at hun ikke er den eneste, der kæmper med familieproblemer. Douglas er også klassens outsider. Han ankommer til skolen som den nye klassekammerat, og han er af den opfattelse, at han kommer fra en anden dimension. Han forsøger derfor at regne ud, hvordan han kommer tilbage dertil. Douglas’ særheder skyldes et fald, hvor han slog hovedet, og han har ikke rigtigt været den samme siden. Så hans mor er lykkelig for, at han endelig ser ud til at have fået en ven i Candice.    

Temaerne egner sig til et tværfagligt forløb med engelsk.
 

Filmsprog

Se klip 1-3 i elevdelen.

FILMISKE VIRKEMIDLER: STEMNING I BILLEDER OG LYD

Emnet lykke kan være tungt og svært at gribe fat i. Igennem filmens virkemidler er det lykkedes at skabe en stemning, der gør temaet nemmere at forstå og tale om. Man lægger især mærke til de meget stærke farver og karikerede lyde, der gør filmen nærmest tegneserieagtig. Især lydeffekterne er med til at sætte stemningen. Fx i scenen hvor klassen får vikar, hvor flere forskellige lydeffekter understreger Candices komiske blik. Men scenen er også gakket på grund af klipningen

Enkelte steder er der gjort brug af flashbacks, ofte til noget ulykkeligt. Disse mere triste scener er bearbejdet på en særlig måde, så farverne ikke længere er stærke, men i stedet udviskede og lyserøde.

DRAMATURGI: BERETTERMODELLEN

Anslag: Vi kommer ind i filmen i skolen. Her præsenteres det, der er præmissen for filmen – nemlig at Candice skal skrive en genfortælling af en spændende hændelse i sit liv.
 
Præsentation: Candice og familien bliver præsenteret, og vi får et indblik i, hvad der er på spil i familien, og hvilke tragedier de gennemlever.

Uddybning: Candice forsøger at forstå, hvorfor familien ikke er lykkelig, og hun opsøger onklen for at blive klogere.

Point of no return: I skolen taler Candice med Douglas om sin mission om at gøre familien lykkelig. Douglas giver hende det gode råd, at hun skal starte i det små – gøre små gerninger for at sprede lykke. Hun starter med at hjælpe sin lærer.

Konfliktoptrapning: De mange forsøg på at vende den ulykkelige familiesituation til noget lykkeligt mislykkes, og det lader ikke til, at Candice har held med missionen.

Klimaks: Faren og onklen har et stort skænderi. Moren har pakket en kuffert og lader til at være på vej væk fra familien. Douglas springer ned fra et træ og ender på hospitalet. 

Udtoning: Douglas fortæller, at han ikke længere vil tilbage til den anden dimension. Han kan godt lide at være der, hvor han er. Candice fremfører sin genfortælling på skolen for øjnene af onklen og forældrene. Hun fortæller, at hun har forsøgt at gøre familien lykkelig, men at hun har måttet indse, at netop dette er en umulig opgave. Lykke er ikke noget, man kan give, men noget man gerne vil opnå. I stedet fremfører hun og Douglas en sang (’Islands In the Stream’ – Dolly Parton og Kenny Rogers). Hele skolen og familien bryder ud i latter og forløsning, og dermed er balancen genoprettet. Familien er atter samlet.

Foto: Angel Films

GENRE – eller genrer

’H for Happy’ kan være svær at genre-bestemme. Filmen er et drama, da den behandler alvorlige, følelsesladede og skelsættende begivenheder i et menneskes liv. Men der er også andre genretræk gemt i filmen, særligt fra komedien. Det kan være for at blødgøre eller kontrastere de alvorlige emner i filmen.

De stærke farver er med til at gøre filmen quirky og tegneserieagtig, og man får associationer til film som ’Charlie og Chokoladefabrikken’. Lydeffekterne (som i ”vikarscenen”, klip 1) og måden, billederne er beskåret, er også med til at skabe en humoristisk atmosfære.

Derudover finder man flere rekvisitter, som pirrer nysgerrigheden og giver filmen en eventyrlig tone. Ikke mindst hesten, som introduceres og forsvinder igen, mens Candice og Douglas er i skoven. Douglas vil forsøge at springe fra et træ og ind i den dimension, han mener, han kommer fra; og pludselig dukker hesten op ud af det blå og næsten magisk som en enhjørning. I bibelske og mytologiske tekster var enhjørningen et symbol på renhed og blev betragtet som en beskytter. Fabeldyr som enhjørningen ses ofte i fantasy-genren, og ”lånet” herfra er med til at udvide filmens genre. 

FILMØVELSE

Filmøvelsen i elevdelen fokuserer på beskæring og lydeffekter. Her får eleverne mulighed for at lave deres egen version af vikarscenen (klip 1). Den engelske transskription af scenen findes både under læreren og eleven i engelskdelen. 

Videre arbejde

Forslag til evaluering

For at evaluere elevernes forståelse af filmens dramaturgi kan man bruge "forumteater" som evalueringsform:

  • Fokuser på scener, hvor der udspiller sig en tydelig konflikt (se evt. klip i materialet).
  • Eleverne tildeles forskellige roller, der passer til scenen, hvorefter de gennemspiller den sammen.
  • Undervejs kan eleverne sige stop og komme med forslag til ændringer, så scenen får det ønskede udfald. Scenen tages om, indtil alle er tilfredse med det nye resultat.