Buster Oregon Mortensen Lærer

Hjem

Introduktion og formål

Materialet er opdelt i afsnit til 1.-2. klasse (dansk, musik og sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab) og 3.-5. klasse (dansk, musik og kristendomskundskab).

I 1.-2. klasse skal eleverne arbejde med temaerne ydre og indre personkarakteristik, familier, venskab og mobning samt underlægningsmusik som filmisk virkemiddel. Opgaverne indgår i lærerafsnittet og findes ikke i elevafsnittet.

I 3.-5. klasse skal eleverne arbejde med magiske fortællinger og livsværdier, underlægningsmusik og rekvisitter. Opgaverne findes i elevafsnittet.

Der er klip med tilhørende filmopgaver til begge aldersgrupper. Flere af klippene kan også bruges som støtte til arbejdet med temaerne.

Materialets opgaver retter sig mod følgende fag og kompetenceområder:

DANSK EFTER 2. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Fortolkning 
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Færdigheds- og vidensområder: Oplevelse og indlevelse, undersøgelse og fortolkning

MUSIK EFTER 2. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Musikforståelse
Kompetencemål: Eleven kan lytte til og udtrykke sig om musik 
Færdigheds- og vidensområder: Musikoplevelse og instrumentkendskab

SUNDHEDS- OG SEKSUALUNDERVISNING OG FAMILIEKUNDSKAB EFTER 3. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Sundhed og trivsel
Kompetencemål: Eleven kan forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv
Færdigheds- og vidensområder: Sundhedsfremme, rettigheder, personlige grænser og følelser

DANSK EFTER 4. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Fortolkning 
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Færdigheds- og vidensområder: Oplevelse og indlevelse, undersøgelse og fortolkning

Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
Færdigheds- og vidensområder: Forberedelse og fremstilling

MUSIK EFTER 4. KLASSETRIn

Kompetenceområde: Musikforståelse
Kompetencemål: Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik
Færdigheds- og vidensområder: Musikoplevelse, instrumentkendskab og analyse

Kompetenceområde: Musikalsk skaben
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter
Færdigheds- og vidensområder: Lydformning og komposition

KRISTENDOMSKUNDSKAB EFTER 3. KLASSETRIN

Kompetenceområde: Livsfilosofi og etik
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper
Færdigheds- og vidensområder: Livsfilosofi og etik

Film og forforståelse

OM FILMEN

Filmen er løst baseret på Bjarnes Reuters roman ’Busters verden’ (1979) og 1984-filmatiseringen af denne. Der er flere steder kærlige referencer til begge forlæg: Hr. Larsen nævner ”købmanden nede på hjørnet”, der optræder i både bogen og 1984-filmen, hvortil Buster undrende spørger, om der overhovedet er en købmand på hjørnet. Da Ingeborg har fået buksevand – som i forlæggene – udbryder Buster, at det er ”lidt gammeldags”.

FILMENS CREDITS

Titel: Buster 
Produktionsland og -år: Danmark, 2021
Instruktion: Martin Miehe-Renard
Manuskript: Jesper Nicolaj Christiansen. Løst baseret på Bjarne Reuters roman ’Busters verden’ (1979) samt filmatiseringen af samme navn (1984).
Længde: 92 min.
Distribution: Nordisk Film.
Medierådet for Børn og Unges vurdering: Alle. Find vurderingen her.

Medvirkende:
Buster: Manfred Weber Cortzen
Hr. Larsen: Henning Jensen
Faren: Magnus Millang
Moren: Ibi Støvring
M.fl.

FORFORSTÅELSE

Før eleverne i 3.-5. klasse ser filmen, er det en fordel, at de har læst om underlægningsmusik og rekvisitter. Tal også med eleverne om, hvilke forskellige værdier man kan have i livet – fx venskab, ting, penge, kærlighed og tryghed.

Mens eleverne ser filmen, skal de lægge mærke til:

  • Hvilke forskelle og ligheder der er på Buster og Simon-Olaf og deres familier (1.-2. klasse)
  • Hvilke rekvisitter der er vigtige for handlingen, og hvordan de er filmet (3.-5. klasse) 
  • Hvilke magiske historier Buster fortæller (3.-5. klasse)
  • Hvordan underlægningsmusikken bliver brugt (alle)
Foto: Andreas Bastiansen

Handling

11-årige Buster bor sammen med sine forældre og søsteren Ingeborg. Moren studerer, og Busters far er arbejdsløs og bruger familiens få penge på fantastiske projekter, som han ikke får fuldendt.

Buster vil gerne være tryllekunstner og får hjælp af den pensionerede kanonkonge hr. Larsen. Da Buster og Ingeborg gerne vil give forældrene en tur til Ibiza, træner Buster til det lokale talentshow, hvor man kan vinde 10.000 kr. Han er dog i hård konkurrence med klassekammeraten Simon-Olaf, der kommer fra en velhavende familie og håner Busters tryllerier. Da Buster skal bruge penge til røgbomber til sin optræden, får han et job hos blomsterhandleren Irma.

Foto: Andreas Bastiansen

Ingeborgs ben er ikke lige lange, så hun bliver mobbet i skolen af Bianca og andre piger. Ingeborg vil gerne danse, men har svært ved det. Da hun modvilligt tager til klassefest, møder hun Bianca, der grædende fortæller om sin alkoholiserede mor. Ingeborg trøster hende, og sammen tager de til festen, hvor Buster hjælper dem ind. Her får Ingeborg stor succes med sit dansenummer.

En dag flytter pigen Joanna ind i nærheden, og da Buster ser hende, bliver han straks forelsket. Han forsøger på forskellige måder at imponere Joanna, men bliver modarbejdet af Simon-Olaf, der fortæller falske rygter om Buster. Simon-Olaf narrer Buster til at aflevere roser hos Joanna for derefter at beskylde Buster for at have stjålet roserne. Joanna bliver vred og afviser Buster.

Foto: Andreas Bastiansen

Hr. Larsen bliver indlagt på hospitalet og beder Buster om hjælp til at besøge det sted, han mødte sit livs kærlighed, Marie. Selvom Buster skal til talentkonkurrence, hjælper han alligevel hr. Larsen, så Simon-Olaf i stedet vinder konkurrencen med sit dansenummer. Hr. Larsen fortæller, at hans tid er omme, så Buster skal finde sin egen scene at optræde på. 

Da Buster er taget af sted, dør hr. Larsen og bliver modtaget af Marie som ånd. Buster kommer til den tomme festplads og begynder at optræde på scenen, da Joanna dukker op. Hun går op på scenen som hans assistent, og Buster udfører sit store trick – godt hjulpet af røgbomber. Buster og Joanna kysser, mens hans familie dukker op og klapper. Faren fortæller, at et af hans projekter har givet penge nok til, at familien kan komme til Ibiza. 

Foto: Andreas Bastiansen

Temaer

YDRE OG INDRE PERSONKARAKTERISTIK (1.-2. KLASSE)

Foto: Andreas Bastiansen

Man kan bruge filmen til at arbejde med ydre og indre personkarakteristik af de vigtigste personer. Her er Buster brugt som eksempel, og det ville være oplagt at sammenligne med Simon-Olaf som modstykke. Busters far, hr. Larsen, Ingeborg og andre kunne også tages med i analysen.

Buster er en 11 år gammel skoledreng. Han er rødhåret, har fregner og er spinkel af bygning. Han arbejder som cykelbud hos en blomsterhandler og tryller i sin fritid.

Buster drømmer om at blive en stor tryllekunster og er ven med den pensionerede kanonkonge hr. Larsen, som hjælper ham med at øve til en talentkonkurrence. Buster er forelsket i Joanna, men er usikker på, hvordan man gør med kærligheden, hvilket bringer ham ud i flere komiske situationer. Blandt andet da han kommer til at kysse Joannas mor.

Buster har stor selvtillid og en ukuelig tro på, at tingene lykkes. Da han søger job, præsenterer han sig om ”Mægtige Mortensen”, som han regner med, folk har hørt om.

Buster er hjælpsom og tænker på andre. Han vil gerne vinde talentkonkurrencen, så han kan sende familien på ferie til Ibiza, hvor forældrene mødte hinanden. Buster opmuntrer også Ingeborg ved finde på magiske fortællinger om en stjerne, hvor alle har forskellige længder ben. Selv da Simon-Olaf har snydt Buster med rosenbuketten, ønsker Buster ham alligevel held og lykke før talentkonkurrencen. I slutningen opgiver Buster sin drøm om talentkonkurrencen for at køre hr. Larsen til stedet, hvor han mødte Marie.

Nogle gange finder Buster utraditionelle løsninger på sine egne problemer, som da han giver bestilte blomster til Joanna og i stedet plukker en vejsidebuket til kunden. Han gør en dyd ud af at være anderledes og siger tak, da Irma og Joanna kalder ham underlig og mærkelig. 

Se også nedenstående afsnit 'Familier, venskab og mobning'.

I arbejdet med personkarakteristik kan man bruge klip 1, 3, 5, 6 og 9 og nedenstående spørgsmål som udgangspunkt for analysen. 

  • Hvad kan vi se? Alder, køn, udseende, job/uddannelse
  • Hvad fortæller klippet om xx?
  • Hvordan opfører xx sig? 
  • Hvordan behandler xx andre? 
  • Hvad tror I, xx tænker? Føler? Drømmer om?

Husk at bede eleverne komme med eksempler fra filmen.

FAMILIER, VENSKAB OG MOBNING (1.-2. KLASSE)

Foto: Andreas Bastiansen

Med udgangspunkt i filmen kan man arbejde med, hvordan mennesker og deres familier er forskellige. Derudover kan man tale om, hvordan venskaber opstår, og årsager til mobning.

Familie

Busters familie er noget anderledes end gennemsnittet på en række punkter. Faren er arbejdsløs og en ukuelig optimist, der altid har gang i ufærdige projekter, som fylder og roder i deres lille lejlighed. Da moren studerer til sygeplejerske, er pengene små. Så børnene er nødt til at spæde mælken med vand og holde faren fra familiens dankort (da der skal købes tiltrængte bukser). Familien har alligevel et stærkt sammenhold og har overskud til at hjælpe hinanden – men også den syge underbo, hr. Larsen. Det vigtigste er ifølge faren, at man er lykkelig og kan høre ”himlen synge”.

Simon-Olaf kommer fra en velhavende familie, der ejer en villa med stor have i et af de dyrere kvarterer. Hans far arbejder i USA og giver derfor Simon-Olaf ting og dyrt tøj som kompensation for sit fravær. Simon-Olaf har mange penge til rådighed, men bruger dem blandt andet på at købe dyre roser, så han kan bringe Buster i miskredit over for Joanna.

Venskab

Buster er på trods af aldersforskellen venner med hr. Larsen, fordi de har en fælles interesse for trylleri og et skævt syn på verden. På samme måde finder han venskab hos blomsterhandleren, Irma, der godt kan lide Busters gåpåmod og anarkistiske tilgang til jobbet. Ingeborg og Buster er både søskende og venner, som opmuntrer hinanden, når tingene er svært. Buster fortæller magiske historier til Ingeborg, der til gengæld råder ham i forhold til Joanna.

Mobning

Buster bliver chikaneret / mobbet af Simon-Olaf, der føler sig hævet over Buster, som i de jævnaldrendes øjne er anderledes og kikset. Buster lader sig ikke gå på af det, men ignorerer i stedet konsekvent de hånende bemærkninger. 

Ingeborg bliver mobbet af Bianca og andre piger på skolen, fordi hun halter og går i anderledes tøj. Mobningen gør Ingeborg ked af det, også fordi hun har en drøm om at kunne danse. Buster tilbyder at hjælpe, men stikker af, da han opdager, hvor stor Bianca er. 

Ingeborg opdager senere, at Bianca har det dårligt derhjemme, fordi hendes mor drikker. I stedet for at håne Bianca drager Ingeborg omsorg for hende ved symbolsk at give hende noget solskin, og de to bliver venner.

Spørgsmål til klassesamtale:

  • Familie
    • Har Busters familie mange eller få penge? Hvordan kan man se det? Har Simon-Olafs familie mange penge?
    • Hvad laver Busters forældre? Hvad er deres arbejde? Hvad laver Simon-Olafs familie?
    • Hvordan ser deres hjem ud?
    • Hvad er vigtigt i Busters familie? 
    • Hvad er vigtigt i Simon-Olafs familie?
    • Hvad er vigtigst i din familie?
    • Hvad har din familie til fælles med Busters? Hvad er forskelligt?
  • Venner
    • Lav en liste: Hvem er Buster venner med?
    • Hvad har Buster til fælles med hver af sine venner? Hvad er forskelligt?
    • Kan man være venner, selvom man er meget forskellige (alder, interesser, køn, udseende)?
    • Kunne du være ven med Buster, hvis han gik i din klasse?
  • Mobning
    • Hvorfor bliver Ingeborg mobbet?
    • Hvorfor bliver Buster mobbet af Simon-Olaf?
    • Hvad gør Buster, når han bliver mobbet?
    • Hvad gør Ingeborg?
    • Hvad ville du selv gøre?
    • Hvad ville du gøre, hvis en anden blev mobbet?
    • Hvorfor mobber Bianca?
    • Hvorfor tror du, at Ingeborg tilgiver hende og bliver venner med hende?

FORTÆLLINGER GØR LIVET MAGISK (3.-5. KLASSE)

Foto: Andreas Bastiansen

Filmen igennem finder Buster på en række magiske og fantasifulde fortællinger, som har til formål at trøste og hjælpe andre i svære situationer.

Da Ingeborg er ked af drillerierne om sit ben og derfor ikke vil med til skolefesten, fortæller Buster hende om Kronprinsesse Mary, der blev mobbet i skolen. Mary lignede ifølge Buster ”Frankensteins kone” med grimme tænder, uens øjne og en manglende hånd. Da hun mødte prinsen, fik hun en kunstig hånd, så hun kunne vinke til folk. Umiddelbart efter fortæller Buster Ida om stjernen, hvor alle har uens benlængde (se klip 1 og afsnittet Rekvisitter og handling). Senere kvitterer Ingeborg ved at sende Buster op til kærlighedsstjernen.

Da moren og Buster har besøgt hr. Larsen, der er blevet indlagt, siger moren ”Det er ikke noget nemt liv”. Derefter fortæller Buster moren om sommeren 93, hvor hr. Larsen blev ”skudt ind i en okse”, så oksen døde, uden at hr. Larsen fik en skramme. Da Buster kommer hjem, begynder han dog at tvivle på magien og afviser Ingeborg, da hun vil trøste ham med en stjerne-fortælling.

Buster bruger også fortællingernes magi til lettere at kunne tackle den svære kærlighed og tale med Joanna.

Da hun roser Busters skjorte, fortæller han, at den er købt på Hawaii, hvor Buster endte, engang hr. Larsen havde kommet for meget krudt i kanonen. Joanna svarer smilende, at han er vildt mærkeligt, hvortil han svarer tak. Efterfølgende giver hun Buster spillekortet tilbage, hvorefter han mærker gnisten, som han tolker som kærlighedens magi.

Mens Buster giver Joanna rosenbuketten, fortæller han, at ti hollandske heste er løbet til Danmark med dem. I Holland vokser roserne i træsko, fordi ”vindmøllerne synger for dem”.

Til sidst falder Joanna for Buster og de magiske fortællinger. Hun tager selv del i dem, da hun på den tomme festplads skubber sig igennem det imaginære publikum og deltager i hans optræden. Her fortæller Buster om en italiensk sigøjner, der kastede en forbandelse over ham, så der sker noget forfærdeligt, hver gang han ser en smuk pige. På den måde får han gennem historien fortalt Joanna, hvordan han ser hende. Joanna tror heldigvis ikke på forbandelser, så katastrofen udebliver. Buster får i stedet mulighed for at lave sit tryllenummer med den kunstige arm – og opmuntret af ’Maries Magiske Magibog’ og hr. Larsens ord ”Den største magi af alle er kærlighed” kysser han Joanna, så alle lyspærerne springer. De magiske fortællinger er blevet til konkret virkelighed.

HVAD ER DET VIGTIGSTE I LIVET? (3.-5. KLASSE)

Foto: Andreas Bastiansen

Busters familie har med morens udsagn ”ikke noget nemt liv”; pengene er små, fordi hun studerer, og faren er arbejdsløs – muligvis med en angstdiagnose. Ingeborg bliver drillet med sine ben, hr. Larsen er syg, og Buster har sammen med faren travlt med at bruge tid og penge på at skaffe trylleudstyr eller genbrugsting til farens mange projekter.

Når familien Mortensen (og hr. Larsen) alligevel er lykkelige og har et stærkt sammenhold, skyldes det, at de viser deres kærlighed og drager omsorg over for hinanden filmen igennem: Buster fortæller magiske historier til moren og Ingeborg, der til gengæld giver ham råd til den svære kærlighed. Moren giver kærligt faren plads til de skøre projekter.

Buster, faren og Hr. Larsen bliver insisterende ved med at tro på, at magi og drømme kan gå i opfyldelse, hvis man har kærlighed og øver sig. Hr. Larsen siger, at kun kærligheden ”varer evigt”, og man selv skal skabe skønhed i livet. Det er med andre ord ”magi, kunst og kærlighed”, der er de sande værdier – ikke materielle goder. Det understreges af farens udsagn om, at det drejer sig om ”at være lykkelig” i stedet for at vinde. På samme måde stopper faren flere gange op for at ”lytte til himlen” i stedet for at stresse videre i højt tempo som folk i arbejdsmarkedets hamsterhjul.

Modsat Busters familie er værdierne i Simon-Olafs familie de klassiske materielle – han går mere op i ting som en stor villa og dyrt modetøj. Da Joanna spørger, om han ikke savner faren i USA, svarer Simon-Olaf, at faren fik tilbudt et job, han ikke kunne sige nej til. Karriere og penge var med andre ord vigtigere end familie. Det bliver antydet, at Simon-Olaf alligevel savner faren, da han fortæller, at han vil bruge præmiepengene til et besøg i USA.

Filmen har tydeligt sympati for familien Mortensens tilgang til livet. Farens skøre projekter ender med at skaffe familien en ferie på Ibiza, og Buster får både optrådt og givet Joanna et kys.

Se også ovenstående afsnit 'Familier, venskab og mobning'.

Filmsprog

FILMISKE VIRKEMIDLER: UNDERLÆGNINGSMUSIK OG STEMNINGER

Foto: Andreas Bastiansen

Underlægningsmusikken er med til at lægge en magisk, drømmende stemning over handlingen. I flere scener er den også med til at understrege Busters, farens og hr. Larsens skæve og fantasifulde måder at se verden på: Faren og Buster lytter til himlen, ”der synger” med lyse guitartoner som akkompagnement, og når hr. Larsen griber ølkapslen for held, er der brugt en magisk effektlyd.  

I elevafsnittet til 3.-5. klasse er der opgaver om underlægningsmusikken i klip 1, 2 og 4. Tilpasset alderstrinnet kan de danne udgangspunkt for en musikanalyse i 1.-2. klasse.

  • I klip 1 er Busters magiske fortælling om stjernen smukt understøttet af afdæmpet, drømmeagtig musik, spillet på blandt andet guitar og harpe, der gør lydbilledet luftigt og klart som nattehimlen, Buster taler om.
  • I klip 2 følger vi spillekortets flyvetur gennem luften, mens strygere, klaver og guitar overdøver reallyden af samtalen mellem forældrene. Strygernes flydetoner, lyse klavertoner i 1/8-dele og guitarens melodispil nærmest maler kortets lette flugt i vinden.
  • I klip 4 er Busters skøre idé med at kysse Joanna akkompagneret af en skæv trommerytme blandet med reallyd/effektlyd af krageskrig i takt med trommen. En guitar spiller et jazzet riff og afsluttes med en skæv dim-akkord. Vi hører reallyden af Busters øvekys og vejrtrækning, mens han tjekker sin ånde. Da Joanna åbner døren, skifter musikken til en høj effektlyd, der kulminerer med reallyden af kysset til moren.

DRAMATURGI: REKVISITTER OG HANDLING (3.-5. KLASSE)

Foto: Andreas Bastiansen

Der er flere rekvisitter, der fører handlingen videre eller er med til at understrege de vigtigste budskaber. Rekvisitterne bliver vist i nær eller ultranær og ofte fra en persons synsvinkel i POV.

  • Klip 2: Da Buster første gang ser Joanna, taber han spillekortet med hjerter knægt. Det viser hans spirende pubertet og forelskelse i hende. Med panorering og tiltning følger vi kortets svæven gennem luften, før det ender på jorden foran Joanna. Hun samler kortet op, som vi ser i ultranær i hendes hånd. Da hun senere i filmen giver Buster kortet tilbage, mærker han en gnist (fra hr. Larsens magiske udstyr) og opdager, at han er forelsket.
  • Klip 4: Da Buster vil kysse Joanna, kommer ugeavisen i vejen, så han kysser moren i stedet. Scenen understreger, hvordan Buster konstant er uheldig med sine projekter og efter eget udsagn ”ikke har en chance” (klip 8). 

Andre vigtige rekvisitter:

  • Hr. Larsen forærer Buster ’Maries Magiske Magibog’, der viser sig at være en tom bog bortset fra teksten ”Kys hende nu, dit fjols!” (som Hr. Larsen har skrevet for nylig). Rekvisitten symboliserer hr. Larsens tilgang til livet: Det magiske i livet er noget, vi selv skal skabe gennem vores fantasi og troen på kærlighed. 
  • Hr. Larsens tro på det magiske vises også gennem ritualet med ølflasken og kapslen, som bringer held, hvis man griber den. Kort før hr. Larsen dør, taber han kapslen, som Buster i stedet griber. Det understreger sammen med overdragelsen af magibogen, at hr. Larsens tid er forbi. Se også afsnittet Hvad er det vigtigste i livet.
  • Da Buster og Ingeborg taler om at rejse op til stjernerne, har Buster kasket og stjernebilletter, der gør det magiske konkret og virkeligt (se klip 1).
  • Faren har kun begrænset adgang til morens dankort, hvilket både viser, at familiens økonomi er trængt, og at faren er en drømmer uden den store økonomiske sans.
  • Ingeborg trøster Bianca ved at give hende den papirsol, som Ingeborg har fået af Buster. Det gør, at de bliver venner og sammen går til fest, hvor Ingeborg får succes med sit dansenummer. For at komme ind til festen bruger Buster den kunstige arm til at skræmme de afvisende piger i døren. Armen spiller også en vigtig rolle i Busters optræden, hvor han og Joanna siger trylleremsen sammen.
  • Buketten med roser skaber tillidsbruddet mellem Buster og Joanna og viser samtidig, hvordan Simon-Olaf er som person. 
     

Videre arbejde

EVALUERING  – PERSONKARAKTERISTIK-PLAKAT (1.-2. KLASSE)

Lad eleverne tegne en af hovedpersonerne i fuld figur på et A3-papir. Lav en streg midt i personen, så der er en side til indre personkarakteristik og en side til ydre. Skriv stikord/lav små tegninger i hver side af billedet.

EVALUERING  – LAV EN TRYLLEREMSE (1.-2. KLASSE)

Eleverne kan lave deres egne trylleremser, som skal hjælpe mod ensomhed og mobning, styrke dem, når de skal gøre noget, de ikke helt tør, eller når de skal opmuntre en ven.

PERSPEKTIVERING – SAMMENLIGNING (3.-5. KLASSE)

Lav en sammenligning af filmatiseringen (2021) og romanen fra 1979. Hvad er med? Hvad er lavet om eller udeladt? Hvorfor? 

PRODUKTION  (3.-5. KLASSE)

Lad eleverne lave små instruktionsfilm til almindelige gøremål, der har med ting (rekvisitter) at gøre. Fx at skrælle en gulerod, lægge tøj sammen osv. Lav musikstykker med forskellige stemninger til hver film, og tal om, hvilke forskelle musikken skaber.

EVALUERING – ØV JERES TALENT (3.-5. KLASSE)

Lav en talentdag/-aften, hvor eleverne kan vise deres magiske fortællinger, tryllekunst, ny filmmusik til et klip fra filmen eller små filmproduktioner (hvor en rekvisit er omdrejningspunktet for handlingen). Sæt tid af til, at eleverne kan øve sig, og tal sammen om vigtigheden af dette – jf. Buster og Ingeborgs ihærdige trylle- og dansetræning i filmen. Overvej også, om der skal være tid til fremstilling af kostumer, som både Buster og hr. Larsen bruger.

Lad en elevgruppe stå for at arrangere og uddele præmier – skal der være en til alle? Eller nogen overhovedet? For som Busters far siger, så drejer det sig ikke om at vinde, men om at være lykkelig. 

ØVRIGE FORESLAG (3.-5. KLASSE)

Hvilke ritualer og symboler er med i filmen? Hvad betyder de? (Kristendomskundskab).

Sammenlign tekst og musik i den nye titelsang ’Hey Buster’ af Joey Moe med ’Buster’ af Nanna fra 1984-filmatiseringen. Se også videoen til Joey Moes sang og lav en analyse af den (dansk/musik). 

Brug opgaverne til 1.-2. klasse som yderligere inspiration.
 

Klip

Klip 1: Balkonen

Klip 2: Første møde med Joanna

Klip 3: Hr. Larsen

Klip 4: Kys svigermor

Klip 5: Buster vil søge job

Klip 6: Røgbombe

Klip 7: Buster venter på Irma

Klip 8: Far og Buster

Klip 9: Buster og Simon-Olaf