Se de kommende danske spil

SPIL. Med arrangementet 'Spil på vej’, der løb af stablen torsdag den 23. januar i Cinemateket, gav Producentforeningen og Interactive Denmark en forsmag på nogle af de mest interessante nye danske spilsatsninger. Se dem her!

Danmark er en spilnation i fremgang. Den danske spilbranche har i dag over tusind ansatte, omsætter årligt for næsten en milliard og kan bryste sig af flere kulturelle og kommercielle succeser. Dertil viser medieudviklingen fra DR Medieforskning, at danskerne er flittige spilforbrugere, der bruger lige så lang tid på spil, som de gør på f.eks. at høre musik.

Spil på vej

'Spil på vej' er et nyt tiltag for presse og interessenter, som har til formål at fremhæve nogle af de bedste danske spilproduktioner under udvikling rundt omkring i landet. 

Arrangementet er organiseret af Interactive Denmark og Producentforeningen med støtte fra Det Danske Filminstitut.

Alligevel halter både pressens og befolkningens brede anerkendelse af computerspillets værdi som kulturbærende medie bagefter herhjemme, påpeger Jesper Krogh Kristiansen, kommunikationsansvarlig for Interactive Denmark. 

Det forsøger Interactive Denmark og Producentforeningen at gøre noget ved med det nye initiativ 'Spil på vej', der har til formål at fremhæve nogle af de bedste danske spilproduktioner under udvikling rundt omkring i landet. Arrangementet løb for første gang af stablen i sidste uge i Cinemateket, hvor syv af landets spilfirmaer præsenterede deres alsidige nye satsninger i voksen- og børnehøjde.

Vi bringer her en oversigt over de præsenterede spil, som alle er støttet af Det Danske Filminstitut.

Welcome to ELK

'Welcome to ELK' er et biografisk eventyr, der udspiller sig på en helt speciel ø, hvor alle karakterer har en historie at fortælle. Fra det underlige og vidunderlige til det mørke og desperate er alle historierne om ELK baseret på virkelige hændelser fra livets kringelkrone, fortalt med en unik grafisk stil.

'Welcome to ELK' er udviklet af den lille københavnske spiludvikler Triple Topping Games og har planlagt udgivelse på PC og Mac i løbet af 2020.


Håbløs

'Håbløs' er en interaktiv grafisk novelle om en ung kvinde med et tungt sind i København anno hedebølgen 2018. Gennem små spilsekvenser er det spillerens opgave at få kvinden ud af sengen og føre hende gennem akavede sociale møder og angstprovokerende oplevelser. Spillet er baseret på de håndtegnede tegneserier og personlige værker af den danske tegneserietegner, Ida Hartmann.

'Håbløs' udvikles af Niila Games og er planlagt til udgivelse på mobil, tablet og PC i sommeren 2020. 


Deep Rock Galactic

'Deep Rock Galactic' er et spil om fire dværge, der graver efter guld i rummet på en fjern, fjendtlig planet. Spillet er et 1-4 personers samarbejdsspil med 100 % destruerbare miljøer, tilfældigt genererede baner og uendelige horder af fremmedartede monstre.

'Deep Rock Galactic' er udviklet af københavnske Ghost Ship Games og planlagt til udgivelse på PC og Xbox One i andet kvartal af 2020. Spillet er allerede tilgængeligt i en early access-version på begge platforme.


First Class Trouble

Det skulle have været et afslappende rum-krydstogt langt fra hverdagens stress, men da luksuslinerens robottjenere gør oprør, erstattes hygge af et bedragerisk spil, hvor grænser sløres mellem menneske og robot, ven og fjende.

'First Class Trouble' er udviklet af københavnske Invisible Walls, der tidligere stod bag adventurespillet 'Aporia: Beyond the Valley'. Dato for udgivelse er endnu ukendt, men spillet vil udkomme på både PC, PS4, Xbox One og Nintendo Switch.


Lightmatter

Lightmatter trækker tråde tilbage til det legendariske spil 'Portal' fra 2007 og er en hyldest til førstepersons-puzzlegenren i en historie om overmod og teknologi i en verden, hvor skygger kan dræbe. 

Spillet er udviklet af selskabet Tunnel Vision Games i Aalborg, som er stiftet af en gruppe tidligere studerende fra Aalborg Universitet. Lightmatter er netop udkommet til PC på Steam.


Vokabulantis

Kurt og Karla kan ikke fortælle hinanden, at de kan lide … eller elsker … eller … du ved, ordene vil bare ikke ud. Det er, fordi Sprogets Verden er ude af balance og ikke virker, nu hvor de er blevet forelskede. 'Vokabulantis' er et platformsspil, hvor dukkefilm og computerspil smelter sammen til en opdagelse af sprogets poetiske virkelighed.

'Vokabulantis' udvikles i samarbejde mellem spiludvikleren Kong Orange, stopmotion-animationsstudiet Wiredfly og digter Morten Søndergaard, som bidrager til udvikling af karakter, fortælling og univers. 

Spillet produceres primært til konsoller. Udgivelsesdatoen er endnu ikke fastsat.


Wonder Woollies

'Wonder Woolies' er en digital legeplads, hvor børn kan gå på opdagelse i et finurligt univers. Spillet har et stærkt fokus på leg og er hverken bygget op omkring levels, points eller power-ups. I stedet fokuseres der på mulighederne for at skabe og udforske et legende univers, hvor børn inspireres til at lave deres egne fantasifulde fortællinger og kreative lege.

'Wonder Woolies' er udviklet af Fuzzy House, en lille københavnsk spiludvikler, som laver børnespil, der kombinerer digitale oplevelser med et unikt håndlavet visuelt udtryk. Spillet er planlagt til udgivelse i april 2020 på mobil og tablet.