Kamera på stativ og håndholdt kamera

Når et filmkamera står på et stativ, bliver billedet roligt. Når et filmkamera er håndholdt, bliver billedet uroligt og rystet.

Spillefilm er traditionelt optaget med kamera på stativ. Det skyldes, at filmkameraer i gamle dage var meget store og tunge. I dag kan man få filmkameraer, som er ganske små og lette samtidig med, at kvaliteten af billederne er meget høj.

Instruktører, der laver fiktionsfilm, kan bruge det håndholdte kamera til at få deres film til at se mere ægte ud. Det håndholdte look kan give publikum en fornemmelse af, at det, vi ser, er autentisk og virkelig sker – at det ikke er instrueret. Det er fordi, det håndholdte kamera traditionelt er forbundet med dokumentarfilm. Vi kender det fra tv-nyheder og situationer, hvor der sker nogle dramatiske hændelser i virkeligheden. 

Når kameraet er håndholdt, kan det nogle gange gå ud over vores indlevelse i filmen. Hvis billedet er rystet og ude af fokus, kommer vi i tanke om, at vi sidder og ser en film – og at det ikke er virkeligheden, vi betragter. Et kamera på stativ er mere roligt, og vi kan uforstyrret se på motivet og det, der sker. Når vi lever os ind i filmen, kan vi helt glemme, at der faktisk er et kamera mellem os og motivet.

I kortfilmen 'Umoden' (eksempel 1) bruges håndholdt kamera i scenen, hvor hovedpersonen Tisha fortæller sin kæreste, at hun er gravid. I begyndelsen af scenen er det håndholdte kamera forholdsvis roligt. Men da Tisha har fortalt nyheden, reagerer kæresten ved at tage afstand fra hende, og kamerabevægelserne bliver meget urolige og rystede. Personerne bevæger sig ind og ud af billedet, der indimellem er ude af fokus. Kamerabevægelserne afspejler Tishas følelse af uro og indre kaos i scenen.

Eksempel 1: Håndholdt kamera (fra 'Umoden')

I kortfilmen 'Under overfladen' ser vi eksempler på alt fra et helt statisk kamera på stativ til et meget uroligt håndholdt kamera. I klippet herunder (eksempel 2) er der tre indstillinger: det første på stativ, det næste håndholdt og det tredje på stativ. Gennem hele filmen er indstillinger med hovedpersonen Kaden ofte håndholdte og urolige. Mange af indstillingerne med den retarderede nabodreng Lewis er helt rolige, enten på stativ eller med meget rolig håndholdt kameraføring. Det afspejler, at Kaden er fyldt med indre uro og nervøsitet, mens Lewis lever i sin egen stille verden.

Eksempel 2: Kamera på stativ (fra 'Under overfladen')

Læs mere om kamerabevægelser og se eksempler her:

Kamerabevægelser
Panorering
Tilt
Kamerakørsel
Krantur
Zoom